World of Warcraft
The War Within
Patch 11.0
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WoW: Klassenguides für den Druiden in The War Within

Geschrieben von Telias am 24.07.2024 um 15:17

Allgemeines zum Klassenguide für den Druiden

Dieser Druiden-Guide ist für Anfänger und fortgeschrittene Spieler dieser WoW-Klasse gedacht. Zunächst listen wir in unserem Klassenguide für The War Within alle spielbaren Volks- und Klassenkombinationen auf. Im Anfänger-Guide sind grundlegende Infos wie Eigenschaften und die Spielweise des Druiden zu finden. Deutlich umfangreicher sind unsere Klassenguides für alle vier Spezialisierungen des Druiden. Dort gibt es Infos zu allen Talenten, Ehrentalenten und Set-Boni. Unsere Guides beinhalten gängige Skillungen für Level 70. Bei der Rotation erfahrt ihr, welche Fähigkeiten die höchste Priorität haben und wann sie eingesetzt werden. Zu guter Letzt gibt es noch Infos zur Werteverteilung und eine Übersicht der besten Items (BiS) mit Angabe zur Herkunft. Weitere Klassenguides zu World of Warcraft sind im Menü weiter oben verlinkt.

Druide

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Klassenänderungen in The War Within

In The War Within wurden sämtliche Klassen und Spezialisierungen angepasst. Das Highlight in dieser Erweiterung sind die Heldentalente. Bei jeder Spezialisierung können wir uns nun für einen von zwei neuen Heldentalentbäumen entscheiden. Nachfolgend sind alle Klassenänderungen dieser Klasse im Überblick.

  • Druid
    • Many talents have moved locations or have had their pathing updated.
    • New Talent: Oakskin – Survival Instincts and Barkskin reduce damage taken by an additional 10%.
    • New Talent: Fluid Form – Shred and Rake can be used in any form and shifts you into Cat Form. Mangle can be used in any form and shifts you into Bear Form. Wrath and Starfire shifts you into Moonkin Form, if known.
    • New Talent: Ursoc’s Spirit – Stamina in Bear Form is increased by 10%.
    • New Talent: Instincts of the Claw – Shred, Swipe, Rake, Mangle, and Thrash damage increased by 5/10%.
    • New Talent: Lore of the Grove – Moonfire and Sunfire damage increased by 5/10%. Rejuvenation and Wild Growth healing increased by 3/5%.
    • New Talent: Starlight Conduit – Wrath, Starsurge, and Starfire damage increased by 5%. For non-Balance, Starsurge’s cooldown is reduced by 4 seconds and its mana cost is reduced by 50%.
    • Swiftmend has been removed from the talent tree and is now baseline for Restoration Druids.
    • Improved Swipe has been removed from the talent tree and its benefit added to Swipe by default.
    • Moonkin Form has been removed from the talent tree and is now baseline for Balance Druids.
    • Heart of the Wild now reduces the global cooldown of affected Balance cast-time spells.
    • Cat Form now increases the range of auto-attacks and melee abilities by 3 yards.
    • Feline Swiftness now increases movement speed by 15%. Now a 1-point talent.
    • Thick Hide now reduces damage taken by 4%. Now a 1-point talent.
    • Natural Recovery now increases healing received by 4% and no longer increases healing done. Now a 1-point talent.
    • Astral Influence now increases the range of all your spells by 5 yards and no longer increases auto attack or melee ability range. Now a 1-point talent.
    • Primal Fury now also increases critical strike damage of Mangle by 20%.
    • Ursine Vigor now increases Stamina and armor in Bear Form by 15% for 4 seconds. Now a 1-point talent.
    • Guardian Druid improved Bear Form Stamina bonus decreased to 10% (was 20%).
    • Lycara’s Teachings is now a 2-point talent that grants 3/6% of various secondary stats.
    • Forestwalk now increases your movement speed and healing received by 8% for 6 seconds. Now a 1-point talent.
    • Well-Honed Instincts’ effect now occurs once every 120 seconds. Now a 1-point talent.
    • Mass Entanglement now roots targets for 10 seconds (was 30 seconds).
    • Tireless Pursuit has been removed.
    • Balance
      • New Talent: Greater Alignment – Celestial Alignment lasts 40% longer. During Celestial Alignment, Solar Eclipse increases Nature damage done by an additional 5% and Lunar Eclipse increases Arcane damage done by an additional 5%.
      • New Talent: Stellar Amplification – Starsurge increases the damage the target takes from your periodic effects and Shooting Stars for 5 seconds. Reapplying this effect extends its duration, up to 20 seconds.
      • New Talent: Harmony of the Heavens – Starsurge or Starfall increase your current Eclipse’s Arcane or Nature damage bonus by an additional 1%, up to 5%.
      • New Talent: Touch the Cosmos – Casting Wrath in an Eclipse has an 8% chance to make your next Starsurge free. Casting Starfire in an Eclipse has a 10% chance to make your next Starfall free.
      • New Talent: Umbral Inspiration – Consuming Umbral Embrace increases the damage of your Moonfire, Sunfire, Shooting Stars, and Starfall by 20% for 5 seconds.
      • Umbral Embrace has been redesigned – Wrath and Starfire have a 20% chance to cause the next Wrath or Starfire you cast in Eclipse to become Astral and deal 100% additional damage. Now a 1-point talent.
      • Astral Smolder has been redesigned – Wrath and Starfire have a 45% chance to cause their targets to languish for an additional 80% of their damage dealt over 6 seconds.
      • Astral Communion has been redesigned – Maximum Astral Power increased by 20. Entering Eclipse grants 12 Astral Power.
      • Nature’s Grace has been redesigned – When Eclipse ends or when you enter combat, enter a Dreamstate, reducing the cast time of your next 2 Starfires or Wraths by 20% and increasing their damage by 50%.
      • All ability damage increased by 6%.
      • Wrath, Starfire, and Shooting Stars damage increased by 15%.
      • Wild Mushrooms damage increased by 25%.
      • Astral Power generation reduced:
        • Wrath: 6 (was 8)
        • Starfire: 8 (was 10)
        • New Moon: 10 (was 12)
        • Half Moon: 20 (was 24)
        • Full Moon: 40 (was 50)
        • Fury of Elune: 40 / 2.5 per tick (was 48 / 3 per tick)
      • Celestial Alignment duration reduced to 15 seconds (was 20 seconds).
      • Incarnation: Chosen of Elune duration reduced to 20 seconds (was 30 seconds).
      • Mastery: Astral Invocation value reduced by 17%.
      • Aetherial Kindling now extends during of active Sunfires and Moonfires by 3 seconds (was 4 seconds).
      • Orbital Strike damage reduced by 25%.
      • Umbral Intensity now increases Starfire’s damage as well as its area-of-effect damage scaling. Solar Eclipse increases the damage of Wrath by an additional 20/40%. Lunar Eclipse increases the damage of Starfire by 20/40% and the damage it deals to nearby enemies by an additional 15/30%.
      • Waning Twilight now increases damage you deal to targets with 3 or more of your periodic effects by 6%. Now a 1-point talent.
      • Balance of all Things now increases Critical Strike chance by 10/20%, decreasing by 1/2% every second.
      • Denizen of the Dream damage increased by 50%.
      • Orbital Strike has temporarily had its line-targeting reticle disabled.
      • The following talents have been removed:
        • Friend of the Fae
        • Primodial Arcanic Pulsar
    • Feral
      • New Talent: Coiled to Spring – If you generate a combo point in excess of what you can store, your next Ferocious Bite or Primal Wrath deals 10% increased direct damage.
        • Developer’s note: This will only trigger during Berserk if you generate a combo point in excess of five while you already have 3 stacks of Overflowing Power.
      • New Talent: Savage Fury – Tiger’s Fury increases your Haste by 8% and Energy recovery rate by 20% for 6 seconds.
      • Mastery: Razor Claws has been redesigned – Now increases damage of Cat Form bleed and other periodic abilities.
      • Predator has been redesigned – No longer causes Tiger’s Fury’s cooldown to be reset when a target dies with one of your bleeds active. Tiger’s Fury lasts 5 additional seconds. Your combo point-generating abilities’ direct damage is increased by 40% of your Haste.
      • Taste for Blood has been redesigned – No longer scales with number of bleeds on a target. Ferocious Bite damage increased by 15% and an additional 15% during Tiger’s Fury.
      • Raging Fury has been redesigned – No longer increases Tiger’s Fury duration from spending combo points. Tiger’s Fury lasts 5 additional seconds.
      • Rampant Ferocity has been updated – Ferocious Bite also deals damage per combo point spent to all nearby enemies affect by your Rip. Damage reduced beyond 5 targets.
      • Rampant Ferocity damage relative to Ferocious Bite increased by 20%.
      • Rampant Ferocity’s damage increased by up to 50% when the player spends extra Energy on Ferocious Bite.
      • Cat Form no longer increases the range of auto-attacks and melee abilities by 3 yards.
      • All ability damage reduced by 20%.
        • Developer’s note: At the beginning of April we increased all of Feral’s ability damage by the value of their baseline passive aura (20%), but neglected to reduce their baseline passive aura at the same time.
      • Dreadful Bleeding increased to 20% (was 18%).
      • Tiger’s Tenacity also causes Tiger’s Fury to increase the periodic damage of your bleeds and Moonfire (if known) by an additional 10% for their full duration.
      • Finishing move damage (Ferocious Bite, Ravage, Rip, Maim, and Primal Wrath) increased by 10%.
      • Primal Wrath direct damage increased by an additional 50%.
      • Primal Wrath energy cost increased to 25 (was 20).
      • Primal Wrath range increased to 10 yards (was 8).
      • Shred, Rake, and Swipe direct damage increased by 10%.
      • Thrash direct damage increased by 30%.
      • Berserk duration reduced to 15 seconds (was 20 seconds).
      • Incarnation: Avatar of Ashamane duration reduced to 20 seconds (was 30 seconds).
      • Berserk now increases all ability and auto-attack damage by 10% (was increases the damage of Shred and Rake).
      • Sabertooth now increases damage Ferocious Bite’s primary target takes from all of your Cat Form periodic damage by 3% per combo point spent for 4 seconds (instead of 5% damage dealt by all Rips on all targets).
      • Tireless Energy now increases passive Energy generation by 8%/15% (was 10%/20%) and total Energy by 20/40 (was 30/60).
      • Tear Open Wounds now consumes 6 seconds of Rip damage during Berserk.
      • Moonfire in Cat Form with Lunar Inspiration duration increased to 18 seconds and damage reduced by 20%.
      • Moment of Clarity now increases the rate that Omen of Clarity triggers by 30% (was 50%).
      • Berserk: Heart of the Lion now reduces Berserk’s cooldown by 60 seconds (was reduces cooldown by 0.5 seconds per combo point spent).
      • Berserk: Frenzy now causes enemies to bleed for 135% of all direct damage dealt by combo point generating abilities (was 100%).
      • Soul of the Forest restores 2 Energy per combo point spent (was 3 Energy).
      • Apex Predator’s chance to trigger on a single target is reduced, but its chance to trigger in area-of-effect increases at a faster rate.
      • Omen of Clarity Clearcasting aura added to the personal resource bar.
      • Omen of Clarity Clearcasting aura no longer highlights the spell icons for Shred, Swipe, and Thrash.
      • Thrashing Claws now requires players to know Thrash in order to apply the bleed from Thrash.
      • The following talents have been removed:
        • Dire Fixation
        • Protective Growth
        • Relentless Predator
        • Tear Open Wounds
    • Restoration
      • New Talent: Dream of Cenarius – While Heart of the Wild is active, Wrath and Shred transfer 150% of their damage and Starfire and Swipe transfer 100% of their damage into healing onto a nearby ally.
      • New Talent: Call of the Elder Druid – When you shift into a combat shapeshift form or cast Starsurge, you gain Heart of the Wild for 10 seconds, once every 60 seconds.
      • New Talent: Thriving Vegetation – Rejuvenation instantly heals for 15/30% of its periodic healing and Regrowth’s duration is increased by 3/6 seconds.
      • New Talent: Prosperity – Swiftmend now has 2 charges.
      • Developer’s note: We are making some changes to raid healing cooldowns in The War Within to increase their effectiveness in content with less than 20 players. Our goal is to make these spells feel powerful in all forms of content, particularly smaller dungeon, PvP, or raid groups. The healing of these cooldowns will remain equal when healing 20 injured allies as they previously did and only take into account injured allies as contributing to their splash cap. This will be a slight reduction in effectiveness when healing more than 20 players, but this tradeoff has seemed reasonable to us as the availability and strength goes up as group sizes increase.
      • Tranquility initial healing increased by 400%.
      • Tranquility’s initial heal now decreases its healing beyond 5 targets.
      • Tranquility’s heal over time effect is no longer increased while out of a raid environment.
      • Rejuvenation healing increased by 30%.
      • Grove Guardian’s healing reduced by 15%.
      • Wild Synthesis Wild Growth healing reduced by 15%.
      • Verdant Infusion now extends the duration of heal over time effects by 8 seconds (was 12 seconds).
      • Nurturing Dormancy is now capped at 4 second extension (was 6 seconds).
      • Abundance now increases the Critical Strike chance of Regrowth by 8% and decreases its mana cost by 8% per stack (was 5%).
      • Soul of the Forest and Heart of the Wild added to Personal Resource Display.
      • The following talents have been removed:
        • Adaptive Swarm
        • Unbridled Swarm
        • Luxuriant Soil
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Verfügbare Völker für den Druiden

Bei diesen Völkern steht der Druide in The War Within als spielbare Klasse zur Wahl.

Icon Volk Fraktion Verfügbar
Mechagnome Mechagnome Allianz  
Kul Tiraner Kul Tiraner Allianz
Dunkeleisenzwerge Dunkeleisenzwerge Allianz  
Leerenelfen Leerenelfen Allianz  
Lichtgeschmiedete Draenei Lichtgeschmiedete Draenei Allianz
Draenei Draenei Allianz  
Gnome Gnome Allianz  
Menschen Menschen Allianz  
Nachtelfen Nachtelfen Allianz
Pandaren Pandaren Allianz  
Worgen Worgen Allianz
Zwerge Zwerge Allianz  
Vulpera Vulpera Horde  
Orcs der Mag'har Orcs der Mag'har Horde  
Hochbergtauren Hochbergtauren Horde
Nachtgeborenen Nachtgeborenen Horde  
Zandalaritrolle Zandalaritrolle Horde
Blutelfen Blutelfen Horde  
Goblins Goblins Horde  
Orcs Orcs Horde  
Pandaren Pandaren Horde  
Tauren Tauren Horde
Trolle Trolle Horde
Untote Untote Horde  
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Grundlagen / Anfänger-Guide

Nachfolgend gibt es Grundlagenwissen zu dieser Klasse. Detaillierte Anfängerguides, bei denen wir auch mehr auf die Fähigkeiten eingehen, sind in unseren Klassenguides zu den einzelnen Spezialisierungen zu finden.

Druide

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Der Druide verfügt je nach Gestalt über verschiedene Ressourcen. Diese Balken, die ihr neben eurem Charakter seht, solltet ihr immer im Auge behalten. Die Gesundheitsanzeige (grüner Balken) zeigt euch stets, wie weit ihr noch vom Tod entfernt seid.

Spielmöglichkeit

  • Nahkampf
  • Fernkampf
  • Heilung
  • Tank

Rüstungsarten

  • Stoff
  • Leder
Druide

Vielseitigkeit

Druiden können ihre Gestalt verändern und sind somit jeder Situation gewachsen. Sie können ihre Gruppe als Tank beschützen oder als Heiler am Leben halten. Sie besitzen auch eine Flug- sowie eine Wassergestalt und können somit sehr schnell reisen.

Nahkampfschaden

Druiden können in Katzengestalt (Feral-Druide) ihren Gegnern mit Zähnen und Klauen zu Leibe rücken.

Fernkampf

Die Naturzauber, über welche Druiden verfügen, unterscheiden sich grundlegend. Der "Moonkin" verfügt über die Möglichkeit, seinen Gegnern über Zeit Schaden zuzufügen (DoTs) oder ihnen schweren direkten Schaden zuzufügen. Die Kombination dieser beiden Möglichkeiten ist sehr wichtig.

Heilung

Druiden können unter Einsatz ihres "Manas" ihre eigene Gesundheit und die Gesundheit ihrer Verbündeten wiederherstellen. Dafür stehen ihnen unterschiedlich starke Zauber zur Verfügung. Der richtige Einsatz von kleinen, schnellen Zaubern oder mächtigen, langsamen Zaubern unterscheidet gute Heiler von schlechten.

Verteidigung

Der Druide besitzt die Möglichkeit, sich in einen Bären zu verwandeln und somit seine Gruppe vor Gegnern zu schützen.

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Druide-Spezialisierungen

Viele Spieler fragen sich, für welche Spezialisierung des Druiden sie sich entscheiden sollen. Jeder sollte sich für die Spielweise entscheiden, die ihm am meisten zusagt. Beim Druiden gibt es vier verschiedene Spezialisierungen. Wir können ihn als Heiler, als Tank sowie als DPS-Klasse im Nahkampf und Fernkampf einsetzen. Die besten Skillungen aller Spezialisierungen findet ihr in unseren Klassenguides.

Gleichgewichts-Druide Guide

Der Gleichgewichts-Druide gewährt durch bestimmte Fähigkeiten unterschiedliche Ermächtigungen. Diese Ermächtigungen erhöhen wiederum den Schaden anderer Fähigkeiten erheblich. Für seine Ermächtigungen benötigt er Astrale Macht, die Ressource des Gleichgewichts-Druiden. Ein gutes Ressourcenmanagement sowie ein effektiver Nutzen der Ermächtigungen gehören zu seinen Hauptaufgaben.

Weiter zum Gleichgewichts-Druiden Guide für The War Within.

Gleichgewichts-Druide


Wiederherstellungs-Druide Guide

Der Wiederherstellungs-Druide ist ein Heiler mit vielen starken HoTs. Diese Heilzauber über Zeit haben kleine Unterschiede mit großen Auswirkungen. Der Wiederherstellungs-Druide versucht, so viele HoTs wie möglich aktiv zu halten, da er durch einen zusätzlichen Bonus die gesamte Heilung erhöht. Darüber hinaus nutzt er auch direkte Heilzauber sowie eine Fähigkeit, mit der er den erlittenen Schaden verringert.

Weiter zum Wiederherstellungs-Druiden Guide für The War Within.

Wiederherstellungs-Druide


Wächter-Druide Guide

Die Hauptaufgabe eines Tanks ist es, die Aufmerksamkeit auf sich zu ziehen. Dies macht der Wächter-Druide, indem er seinen Gegner anknurrt oder Schaden austeilt. Er muss sich aber auch selbst heilen und zusätzlich den erlittenen Schaden reduzieren, um die Heiler zu entlasten. Mit seinen offensiven Fähigkeiten generiert er Wut, die er für seine defensiven Fähigkeiten benötigt. Daher ist ein Ausgleich zwischen Angriff und Verteidigung für ihn wichtig.

Weiter zum Wächter-Druiden Guide für The War Within.

Wächter-Druide


Wildheits-Druide Guide

Der Wildheits-Druide kämpft anfangs mit Angriffen, die Energie benötigen und gleichzeitig Combopunkte gewähren. Combopunkte werden für besondere Finishing-Moves benötigt. Diese starken Fähigkeiten gewähren sich gegenseitig Boni, weshalb sie abwechselnd eingesetzt werden. Sowohl DoTs als auch Boni halten nur eine gewisse Zeit lang, weshalb ein schneller Kampfverlauf wichtig ist. Dies gelingt dem Wildheits-Druiden nur durch ein gutes Ressourcenmanagement.

Weiter zum Wildheits-Druiden Guide für The War Within.

Wildheits-Druide

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Druiden-Talente

Viele Druiden-Talente wurden in The War Within angepasst und ein neuer Talentbaum mit Heldentalenten wurde hinzugefügt. Da es keinen einheitlichen Talentbaum gibt, haben wir bei jedem Klassenguide einen eigenen Talentbaum erstellt. Dort stellen wir auch für jede Spezialisierung eine gängige Skillung vor. Einen Talentrechner bzw. Talentplaner gibt es bei den großen Datenbanken Wowhead und MMO Champion.

Talentwechsel

Ein Talentwechsel ist kostenlos, kann aber nur in sicheren Gebieten durchgeführt werden. Als sicher gilt ein Ort, an dem der Erholungsbonus aktiv wird. Wer außerhalb von sicheren Gebieten einen Talentwechsel durchführen möchte, benötigt eines dieser Inschriftenkunde-Leerbücher: Kodex des ausgeglichenen Gemüts, Foliant des ausgeglichenen Gemüts.

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Druiden-Addons

Folgende Addons für The War Within empfehlen wir für den Druiden.

Leatrix Latency Fix
Um gut spielen zu können, benötigt man einen vernünftigen Ping. Dafür solltet ihr Leatrix Latency Fix verwenden.
Deadly Bossmodes
Informiert euch mit Deadly Bossmodes in Instanzen sowie Raids, welche Fähigkeiten die Gegner einsetzen und worauf ihr achten müsst.
Recount & Skada Damage Meter
Recount bzw. Skada listen euch Schaden, Heilung, Tode usw. auf. Diese Addons funktionieren auch außerhalb eines Raids und können euch gute Informationen, z.B. während des Questens, liefern.
WeakAuras 2
Ein Pflichtaddon für alle Raider in World of Warcraft. Durch WeakAuras 2 ist es möglich, bestimmte Boss-Fähigkeiten oder Trinket-Proccs anzeigen zu lassen.
AfffDots Feral
Zeigt an, wie stark eure DoTs ticken würden. Somit könnt ihr diese immer so einsetzen, dass sie den meisten Schaden verursachen.
Bittens-Spellflash
Bittens-SpellFlash ist ein weiteres sehr nützliches Addon. Es hebt optisch Procs hervor und dient dazu, eure Spielleistung zu verbessern.
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Druide-Macros

Makro Code
Fokus Target
Nehmt euch ein Ziel oder einen Spieler in den Fokus, vorzugsweise den Tank.
/Fokus
Use Macro
Nutzt zuerst euer Trinket und anschließend einen Zauber, den ihr verstärken möchtet.
/use (name oder slot)
/cast Spellname
Say Macro
Durch ein Say-Makro könnt ihr eurer Gruppe mitteilen, wann ihr einen Heal-CD wie Gelassenheit wirkt.
/raid Gelassenheit aktiv!
Maximale Distanz
Ein sehr wichtiges Makro, das jeder Spieler verwenden sollte, um den Abstand der Kamera zu erhöhen und somit einen besseren Spielüberblick zu bekommen.
/console cameradistancemaxfactor 40
Innervate-Makro
Dieses Makro wirkt "Innervate" auf ein Ziel eurer Wahl, durch mouseover.
/cast [@mouseover,help,nodead][@focus,help,nodead] [@target,help,nodead][@player]Innervate
Wirbel
CC’t euer Fokus-Target.
/cast [target=focus,modifier:ctrl] Wirbelsturm; Wirbelsturm
Battlerezz
Nutzt dieses Makro, um einen toten Spieler schnell wiederzubeleben.
/cast [target=mouseover,help] [target=target]Rebirth
Dispell
Dispellt durch Einsatz von "mouseover" ein Gruppenmitglied.
/cast [target=mouseover,help,nodead] [target=target] Nature's Cure
Shift-Makro
Durch das Betätigen dieses Makros könnt ihr schnell die Gestalt wechseln.
/wirken [stance:1] Schädelstoß(Bärengestalt)
/wirken [stance:3] Schädelstoß(Katzengestalt)
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Datenschutz / Impressum / Umweltschutz / Privatsphäre

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